ActueelColumn

Column: Ontwikkeling als waarde

By 27 mei 2021 No Comments

Voor de tweede reeks columns vroegen wij Renate, Robert en Hugo om na te denken over de vraag: Inzetten op ontwikkeling, hoe zie jij dat? Robert beet de spits af, nu is het de beurt aan Renate.

Het is zaterdagochtend. Dat betekent verse koffie en de tijd nemen om uitgebreid te ontbijten. M’n vriend bakt de eieren -hele dooiers voor mij- terwijl ik de kranten uit de brievenbus vis. Doordeweeks digitaal, maar op zaterdag gunnen wij onszelf de ‘guilty pleasure’ van een papieren versie. “Falend onderwijs: we staan erbij en kijken ernaar,” kopt een artikel, dit onderwerp gaat mij aan ’t hart. 

Het artikel schetst een somber beeld: de problemen in het onderwijs zijn al jaren bekend, er wordt veel over gepraat, maar er is weinig actie en resultaat. De feiten liegen er niet om: de leerprestaties nemen af, Nederland behoort niet meer tot de internationale top en het lerarentekort krijgt de stempel ‘nationale ramp’. Het maakt daarbij nogal uit voor je toekomst op welke school je zit, iets wat pijnlijk zichtbaar is geworden door de coronacrisis. 

Voor mij is het hart van onderwijs het recht op ontwikkeling. Goed en toegankelijk onderwijs gaat over jezelf leren kennen, je talenten ontdekken en deze ontplooien.

Ontwikkeling als waarde is helaas niet vanzelfsprekend. Ik realiseer mij steeds meer hoeveel invloed je startsituatie in het leven heeft op je kansen voor ontwikkeling. Zelfs in ons welvarende Nederland. ‘Je best doen en wat je gegeven is benutten’ was het motto bij mij thuis. Zo gingen mijn broer en ik als eersten in de familie studeren. Mijn ouders hadden hier jarenlang speciaal voor gespaard. Ik ben dankbaar dat ik die mogelijkheid had en een ontwikkelingsgerichte mindset meekreeg.

Ik denk ook dat ik mij door die mindset zo thuis voel bij Derksen & Drolsbach. Wie ons een beetje kent, weet dat we niet uitgepraat raken over jezelf ontwikkelen. Of zoals Hugo (Drolsbach) het zegt: “be as you wish to seem.” In goed Nederlands: wees je maximale zelf (al zei Socrates het vast oorspronkelijk in het Grieks). Wij zijn er namelijk heilig van overtuigd dat goed functionerende mensen, die de beste versie van zichzelf zijn de sleutel vormen tot succesvolle organisaties (in welke structuur of proces ze ook zitten). Daarom besteden wij veel aandacht aan het creëren van een cultuur waarin iedereen gestimuleerd wordt om persoonlijk en professioneel te groeien. Zo is het bij ons bijvoorbeeld goed gebruik dat iedereen persoonlijke ontwikkeldoelen stelt en we deze met elkaar delen. Dit nodigt uit tot samen reflecteren en het vragen en geven van feedback. Zo helpen we elkaar de beste versie van onszelf te worden.

Het zal nog jaren duren voordat het Nederlandse onderwijs er weer bovenop is. Laten we hopen dat de € 8,5 miljard die het Ministerie van Onderwijs extra kan uitgeven een keerpunt is. Maar er zal nog veel meer nodig zijn dan alleen meer geld. Het vraagt om een verandering in mindset. Niet zozeer binnen het onderwijs, maar vooral ook erbuiten in de maatschappij. Er is een mindset nodig waarin er veel meer waardering is voor jezelf ontwikkelen en de beste versie van jezelf worden. Want met zo’n mindset kan het niet anders dan dat we in Nederland onderwijs de plek geven die het verdient. Want wie wil er dan niet investeren of werken in het onderwijs?

consultant Renate Schroevers
Renate Schroevers
Managing Consultant