Waarom is het relevant?

Public value is niet nieuw, het zit al jaren diep geworteld organisaties, maar wordt, met een veranderende en kritisch wordende samenleving, één van de belangrijkste voorwaarden voor het bestaansrecht van een organisatie.

Public Value overstijgt de traditionele publieke sector, maar is van toepassing op iedere organisatie in een maatschappij. Zowel publieke als private goederen en diensten kunnen Public Value hebben, wanneer ze positief geëvalueerd worden door een breder publiek. Public value is een aanjager van veerkracht en innovatie, omdat het doel waar publiek en werknemers naar uitkijken, zichtbaar wordt gemaakt en versterkt. Céline Bilolo (2018) toont bijvoorbeeld aan dat er een verband bestaat tussen de fluctuatie van aandelenkoersen en de public value van een organisatie. Hoe beter de public value, hoe minder de fluctuatie van de aandelenkoers.

In een wereld waarin financieel-economische groei, het blijven binnen kaders en/of budgetten of het realiseren van verkiezingsbeloften niet langer wordt gezien als de enige zaligmakende succesfactor, is public value voor organisaties in zowel de publieke als de private sector van belang. Public value is een aanjager van veerkracht en innovatie, omdat het doel waar het publiek, klanten en werknemers naar uitkijken, zichtbaar wordt gemaakt en versterkt. Sterker nog, als een organisatie geen antwoord kan geven op de vraag of en hoe haar activiteiten bijdragen aan de maatschappij als geheel, dan vormt dat een risico voor het bestaansrecht van de organisatie; ook in de publieke sector.

Literatuur

Bilolo, C. (2018). Legitimacy, public value, & capital allocation (Doctoral dissertation, University of St. Gallen).

Wilt u meer over weten?

Neem dan contact op met Gerwin Nijeboer, specialist op het gebied van public value en binnen Derksen & Drolsbach verantwoordelijk voor de dienstverlening.

derksen-drolsbach-gerwin-consultant

Gerwin Nijeboer

E-mail: gerwin@derksendrolsbach.nl
Skype: 06-14724174